Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg

Nyckeltal PHU. 7.2. 1

Nyckeltalet visar andel personer i åldrarna 65 år och äldre i ordinärt boende med hemtjänst som uppgett "Mycket nöjd" eller "Ganska nöjd" på frågan "Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?". "Vet ej/Ingen åsikt" är exkluderade.

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn

Datakälla: SKR:s undersökning via Kolada
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2020
Senaste värdet:
83 % (2024)
Utgångsvärde:
88 % (2020)

Kommentar

Brukarnöjdheten inom hemtjänsten har succesivt ökat de senaste åren, även om resultaten fortsatt är något lägre än riksgenomsnittet. Efter analys av resultatet från brukarundersökningen 2023 upprättades en handlingsplan för att öka brukarnöjdheten. Utvecklingsområden i planen berör bland annat god personalkontinuitet, och en relationsskapande hemtjänst.

Ansvarig organisation
  • Omsorgsnämnden
Uppdaterad: 2025-02-26