Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt meritvärde

Nyckeltal PHU. 7.1. 3

Här visas elevernas sammanlagda meritvärde dividerat med antal elever som fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. Uppgifterna avser elever i kommunens egna skolor, oavsett folkbokföringsort. Meritvärdet för en elev utgörs av summan för de 17 bästa betygen i elevens slutbetyg (E=10, D=12.5, C=15, B=17.5 och A=20). Det möjliga maxvärdet är 340 poäng.

I nyckeltalet exkluderas nyinvandrade elever och elever med okänd bakgrund. Nyinvandrade elever har kommit till Sverige de senaste fyra åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Elever med okänd bakgrund saknar uppgift om personnummer, tex om de ännu inte blivit folkbokförda i Sverige.

Genomsnittligt meritvärde för elever i åk 9 (exkl. nyinvandrade och okänd bakgrund), kommunala skolor

Datakälla: SCB och Skolverket via Kolada
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2020
Senaste värdet:
254,8 (2024)
Utgångsvärde:
258,7 (2020)

Kommentar

Meritvärdet för årskurs 9 är högre i år än förra året. Precis som tidigare årskullar, har årets elever en progressionskurva som visar på god utveckling. Vid en nationell jämförelse presterar Vellinge kommuns elever ett meritvärde som är åttonde bäst av Sveriges 290 kommuner det vill säga bland de fem procent bästa.

Ansvarig organisation
  • Utbildningsnämnden
Uppdaterad: 2025-05-12