Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt meritvärde

Nyckeltal PHU. 7.1. 3

Elevernas sammanlagda meritvärde dividerat med antal elever som fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. Betygen mäts före prövning. Uppgifterna avser elever i kommunens egna skolor, oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. Meritvärdet för en elev utgörs av summan för de 17 bästa betygen i elevens slutbetyg (E=10, D=12.5, C=15, B=17.5 och A=20). Det möjliga maxvärdet är 340 poäng. Nyinvandrade elever har kommit till Sverige de senaste fyra åren. De har inte bott i Sverige eller gått i svensk skola tidigare. Elever med okänd bakgrund saknar uppgift om personnummer, tex om de ännu inte blivit folkbokförda i Sverige.

Genomsnittligt metirvärde för elever i åk 9, kommunala skolor

Datakälla: SCB och Skolverket via Kolada
Trend:
Ingen uppmätt förändring Ingen uppmätt förändring sedan 2015
Senaste värdet:
226,6 (2023)
Utgångsvärde:
226,5 (2015)

Kommentar

Vellinges elever presterade över lag goda resultat på de nationella proven för årskurs 3, 6 och årkurs 9. Meritvärdet är något lägre i senaste året, men måluppfyllelsen är högre. Jämförelse med Sveriges alla kommuner har Vellinge klättrat i rankningen trots att meritvärden har sänkts. Elevernas progression från årskurs 6 till 9 visar på en god utveckling vilket syns både i meritvärde och i de nationella proven.

Ansvarig organisation
  • Utbildningsnämnden
Uppdaterad: 2024-09-08