Gå direkt till sidans innehåll

Bemötande och tillgänglighet enligt företagarna

Mål PHU. 8. 1

Företagarnas bedömning av bemötande och tillgänglighet ska vara högre än rikssnittet.

Ett gott företagsklimat har stor betydelse för kommunens tillväxt och arbetstillfällen. Genom ett fortsatt arbete med att skapa och upprätthålla goda relationer, service och dialoger med företag kan Vellinge kommun behålla ett fortsätt högt rankat företagsklimat och resultatinriktad samverkan för att hitta lösningar för de gemensamma utmaningar vi står inför.

Bedömning: Målet ser ut att uppnås Målet ser ut att uppnås

Enligt siffrorna för 2024 ligger Vellinge över riksgenomsnittet för samtliga mätningar av företagsklimatet. Fortsätter utvecklingen som de senaste åren eller bara avtar borde målet uppnås.

Arbetet fortsätter med att ta fram och utveckla rutiner, mallar, e-tjänster och automatiserade beslut samt ser över och uppdaterar utseendet och informationen på hemsidan där det behövs. Detta i syfte att förenkla ärendeprocesser, tillgängliggöra information samt erbjuda snabba och rättssäkra ärendeprocesser för våra företag och medborgare. Det pågår ett löpande strategiskt arbete för att tillhandahålla hög service och kvalitet i mötet med företag.

Rutiner för hantering av ärenden har förbättrats och effektiviserats i syfte att säkerställa snabb återkoppling, skyndsam tilldelning av handläggare och fler kontaktytor. Löpande kompetensutveckling av tjänstepersoner och utbildningar inom kommunikation och bemötande främjar näringslivets förtroende för kvaliteten i besluten och den rättssäker myndighetsutövningen.

Vi fortsätter att främja ett högt företagsklimat på olika sätt och i olika forum, bland annat genom aktivt deltagande i företagslotsar för att hjälpa företag, som vill etablera sig i kommunen, att navigera rätt gällande olika krav och tillstånd. Vi har deltagit på näringslivsträff för att synliggöra verksamhetens fokus på service och kvalitet i mötet med kommunens företag.

Uppdaterad: 2025-06-04