Gå direkt till sidans innehåll

Företagsklimat - Tillgänglighet

Nyckeltal PHU. 8.1. 2

Företagarnas bedömning av tillgänglighet inom serviceområdet (skala 0-100).

Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Totalt - Tillgänglighet, NKI (Nöjd-Kund-Index)

Datakälla: SKR via Kolada
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2020
Senaste värdet:
77,1 (2024)
Utgångsvärde:
74,5 (2020)

Kommentar

Företagarnas upplevelse av tillgängligheten har ökat de senaste åren. Under år 2022 och 2023 genomfördes fortbildningsinsatser för Stab och Samhällsbyggnadsavdelningen gällande service och bemötande, "Inte bara trevlig" med workshops och e-learningmoduler.

Under 2022-2023 påbörjade Bygglov projektet Bygglovsexpressen. Syftet med projektet var att komma närmare medborgaren, öka tillgängligheten, särskilt för den grupp som har det svårare att ta sig till kommunhuset, att skapa fler kontaktytor, vara tillgängliga för andra som går i byggtankar osv., men även effektivisera arbetet genom att hantera på plats vissa enkla och rutinartade ärenden som går att besluta direkt.

Ansvarig organisation
  • Kommunstyrelsen
Uppdaterad: 2025-06-04