Gå direkt till sidans innehåll

Bemötande och tillgänglighet enligt invånarna

Mål PHU. 8. 3

Invånarna ska uppleva gott bemötande och god tillgänglighet.

Kommunens verksamhet präglas av tillgänglighet, god service och bemötande gentemot medborgare, företag och föreningsliv. Dialog med medborgare, företag, föreningsliv och andra aktörer ska fortsätta värnas och utvecklas.

Bedömning: Målet ser ut att uppnås Målet ser ut att uppnås

Nyckeltalet Nöjd Medborgar-Index Bemötande, tillgänglighet kommer från SCBs medborgarundersökning som gjordes om och därför uppdateras inte nyckeltalet efter 2019. Istället används den kompletterande indikatorn Bra bemötande vid kontakt med tjänsteperson som också baseras på svar i medborgarundersökningen samt resultat från SKRs servicemätning Insikt kopplat till bemötande och tillgängnlighet.

Jämfört med hela Sverige och kommungruppen ligger Vellinge högt inom både bemötande och tillgänglighet. I medborgarundersökningen får Vellinge liknande resultat som riket och regionen, men omdömet har också förbättrats mellan 2021 och 2023. Även i Insikt går resultaten åt rätt håll.

Uppdaterad: 2025-10-30