Företagarnas bedömning av tillgänglighet inom serviceområdet (skala 0-100).
Företagsklimat enl. ÖJ - Tillgänglighet
Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Totalt - Tillgänglighet, NKI (Nöjd-Kund-Index)
Kommentar
Under år 2022 och 2023 har fortbildningsinsatser för Stab och Samhällsbyggnadsavdelningen gällande service och bemötande genomförsts. "Inte bara trevlig" med workshops och e-learningmoduler.
Under 2022-2023 har Bygglov påbörjat projektet Bygglovsexpressen. Syftet med projektet är att komma närmare medborgaren, öka tillgängligheten, särskilt för den gruppen som har det svårare att ta sig till kommunhuset, att skapa fler kontaktytor, vara tillgängliga för andra som går i byggtankar osv., men även effektivisera arbetet genom att hantera på plats vissa enkla och rutinartade ärenden som går att besluta direkt.
Företagarnas upplevelse av myndighetsutövande tjänstepersoners tillgänglighet är något sämre trots fortbildningsinsatser kring "Service & bemötande" där tillgänglighet ingått.