Gå direkt till sidans innehåll

Företagsklimat - Tillgänglighet

Nyckeltal PHU. 8.1. 2

Företagarnas bedömning av tillgänglighet inom serviceområdet (skala 0-100).

Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Totalt - Tillgänglighet, NKI (Nöjd-Kund-Index)

Rad-id Mätområde Datum Värde
0 Vellinge 2015 76,2
1 Vellinge 2016 64,8
2 Vellinge 2018 68,4
3 Vellinge 2019 75,7
4 Vellinge 2020 76,1
5 Vellinge 2021 75,7
6 Vellinge 2022 73,1
7 Vellinge 2023 73,9
8 Vellinge 2024 78,8
9 Riket 2015 72,5
10 Riket 2016 71,9
11 Riket 2017 71,3
12 Riket 2018 72,4
13 Riket 2019 73,6
14 Riket 2020 74,5
15 Riket 2021 74,7
16 Riket 2022 75,0
17 Riket 2023 76,1
18 Riket 2024 77,1
Datakälla: SKR via Kolada

Kommentar

Företagarnas upplevelse av tillgängligheten har ökat de senaste åren. Under år 2022 och 2023 genomfördes fortbildningsinsatser för Stab och Samhällsbyggnadsavdelningen gällande service och bemötande, "Inte bara trevlig" med workshops och e-learningmoduler.

Under 2022-2023 påbörjade Bygglov projektet Bygglovsexpressen. Syftet med projektet var att komma närmare medborgaren, öka tillgängligheten, särskilt för den grupp som har det svårare att ta sig till kommunhuset, att skapa fler kontaktytor, vara tillgängliga för andra som går i byggtankar osv., men även effektivisera arbetet genom att hantera på plats vissa enkla och rutinartade ärenden som går att besluta direkt.

Ansvarig organisation
  • Kommunstyrelsen
Uppdaterad: 2025-06-04